Fotografen
jeg har valgt til fordypningsoppgaven er Morten Krogvold. Han ble
født i Oslo 3. mai 1950. Han er en av Norges mest kjente fotografer, og er
kanskje mest kjent for sine portrettbilder av blant annet kunstnere, politikere
og andre berømte mennesker.
I
årene 1973-74 gikk Krogvold på Oslo yrkesskole, der han utdannet seg som
fotograf. Han fikk en stilling ved Norsk FIlminstitutt der han jobbet flere år
som fotografers assistent og fotograf. Han har deltatt på en rekke bildeutstillinger
i både utlandet og i Norge. I 1979 ble han den andre nordmannen som ble antatt
på Høstutstillingen, som er stor utstilling for fotografi og annen kunst. Han
har i tillegg fått utdelt både Fotografiprisen i 1989 og ble i 1996 mottaker av
Oslo bys kulturpris.
Som tiåring fikk Krogvold en
hoftesykdom, og lå lenge innlagt på sykehuset i Bærum. På den tiden kunne han
ikke lese, så han bladde gjennom billedbøker. Der fant han bilder fra den
kjente fotografen W. Eugene Smith, som ble en stor inspirasjon for ham. Krogvold,
som vokste opp på Lille Langerud i Oslo, begynte tidlig med fotografi. Allerede
som tolvåring fikk han låne brødrene sitt mørkerom, der han startet å
fotografere. Han sier selv at det er brødrene som lærte han det mest
grunnleggende om fotografi.
Som ung hadde han svært lav selvtillit og følte at han ikke mestret noen ting. Men da han begynte å fotografere følte han at det var noe han fikk til, selv om bildene ikke ble spesielt bra.
Morten Krogvolds fotografier
er preget av et bevisst forhold til lys som skaper kontraster, og bildene er
ofte mørke og stemningsladet. Han mener selv det er enkelt å ta et godt bilde
og at det sjelden handler noe om teknikk. I stedet for å henge seg opp i det
tekniske, mener han det er viktig å gå inn i selve kjernen på hvorfor man
driver med foto. Han mener også at man
må skape gode bilder uten å ty til dekorasjon.
Krogvold er inspirert av andre kunstarter, som blant annet opera, ballett, film, teater, maleri, litteratur og musikk, og mener at nøkkelen til suksess i alle bransjer er å orientere seg mot hva andre bransjer holder på med. Han mener at det er viktig som fotograf å suge til seg ulike inntrykk og få inspirasjon fra andre mennesker. ”Fotografi handler om oppdagelse”, sier han. Men det kan være vanskelig å holde på sin egenart som fotograf. Han har selv prøvd seg fremover og forsøkt seg på blant annet landskapsfotografi, men fant fort ut av at han ikke brant for dette.
Han er mest kjent for sine
portrettbilder, selv om han både har tatt landskapsbilder fra Irland og
gatefotografier fra Marokko. Både
portrettbilder av kjente ansikter og ukjente er blant hans verk. Han mener selv
at et godt portrettbilde må få mennesker til å interessere seg i personen, om
den er kjent eller ikke. Selv arbeider han mest med å få frem munnvikene og
øyekrokene når han fotograferer. Det er sjelden man ser et smilende
portrettbilde av Morten Krogvold. Det er viktig at bildene skal være mystiske
og ikke røpe alt som handler om personen. Et portettbilde trenger nødvendigvis
ikke å vise et ansikt, men kan også vise hender, skuldre også videre.
Det er viktig for Krogvolds
portrettbilder at modellen ikke er avslappet, men sender energi, ord eller
temperament. Han mener at som
portrettfotograf må man kunne skille mellom mennesker og de ulike
samfunnslagene. Dersom man skal først skal fotografere Dronningen og deretter en
heroinbruker under broa, må man kunne skille fotografiene fra hverandre og være
på bølgelengde med modellene. Fotografen må også skape trygghet til modellene
og få dem til å føle at man har stor respekt for dem.
Hvorfor valgte jeg Morten Krogvold?
Jeg
valgte Morten Krogvold fordi jeg synes bildene hans vekker oppmerksomhet, og
jeg liker veldig godt at han bruker mye kontrast og et spesielt lys i bildene sine.
Jeg synes også det er veldig fint med sort/hvitt bilder, spesielt når det
kommer til portrettbilder.
Bildeanalyse av et portrettbilde:
Denotativ bildeanalyse:
På bildet ser jeg en voksen mann som står oppreist. Han har lite hår og bærer en lang, mørk frakk og har et skjerf rundt seg. Det er tykk røyk/tåke bak mannen. Jeg ser også et tre som er uten blader. Det ser ut som han står på en gresslette. Det er et åpent landskap som ser svært tomt ut. Mannen ser alvorlig ut og har hendene i lomma.
Konnotativ bildeanalyse:
Ettersom treet ikke har blader og mannen går med en lang frakk og skjerf, kan det tyde på at det er kaldt ute og er høst/vinter. Mannen blir fremhevet i bildet med lyset og kontrasten og det virker som at Krogvold har fokusert på at røyken skal være bak mannen og få ham til å virke litt mystisk. Jeg synes mannen ser ensom ut, fordi det er tomt rundt ham. Men samtidig virker han sterk, siden han har hodet hevet og er rett i ryggen. Røyken bak ham kan også tyde på at han er mektig.
Mine bilder inspirert av bildespråket til Morten Krogvold:
Bildene er av lillesøstera mi, som er tolv år gammel. Da jeg tok bildene prøvde jeg å få ho til å virke mystisk og ikke smile, akkurat slik Krogvold gjør med sine bilder. Bildene er redigert i photoshop, der jeg både har redigert lys og kontrast.
Kamera: Samsung ES75
ISO: 400
Eksponeringstid: 1/45 sek
Blenderåpning: f/3,5
Kamera: Samsung ES75
ISO: 100
Eksponeringstid: 1/45 sek
Blenderåpning: f/8,9
Egenvurdering. Hva har jeg lært av oppgaven?
Jeg synes oppgaven var veldig gøy og lærerik fordi jeg lærte mye både om hvordan Morten Krogvold er som person og hva slags bildespråk han har. Det var også bra at vi fikk mulighet til å bli inspirert av bildespråket hans, og ta våre egne bilder. Jeg ble veldig fornøyd med resultatene av bildene. Av oppgaven har jeg lært at man må være bestemt på hva motivet i bildet skal være, og at bildet på en måte skal ha en historie bak seg.
Jeg synes oppgaven var veldig gøy og lærerik fordi jeg lærte mye både om hvordan Morten Krogvold er som person og hva slags bildespråk han har. Det var også bra at vi fikk mulighet til å bli inspirert av bildespråket hans, og ta våre egne bilder. Jeg ble veldig fornøyd med resultatene av bildene. Av oppgaven har jeg lært at man må være bestemt på hva motivet i bildet skal være, og at bildet på en måte skal ha en historie bak seg.
Kilder
http://www.fpress.no/index.php?ID=Forfatter&counter=76
http://snl.no/.nbl_biografi/Morten_Krogvold/utdypning
http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43410
http://no.wikipedia.org/wiki/Morten_Krogvold
http://www.krogvold.com/?nr=101&id=4
http://snl.no/.nbl_biografi/Morten_Krogvold/utdypning
http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43410
http://no.wikipedia.org/wiki/Morten_Krogvold
http://www.krogvold.com/?nr=101&id=4
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar